Συχνές ερωτήσεις

Τι είναι ο Βασικός Μεταβολισμός;

Βασικός Μεταβολισμός (ΒΜ) ονομάζεται το ελάχιστο ποσό ενέργειας που καταναλώνει ο οργανισμός για τη διεξαγωγή των βασικών λειτουργιών του σώματος (καρδιακός ρυθμός, αναπνοή, λειτουργία εγκεφάλου, κυκλοφορία του αίματος κλπ) δηλαδή το ποσό ενέργειας που καταναλώνει το σώμα όταν αναπαύεται. Για να μετρηθεί ο ΒΜ, θα πρέπει το άτομο να είναι ήρεμο, ντυμένο ελαφρά, ξαπλωμένο, σε περιβάλλον 20-25°C και να έχουν μεσολαβήσει τουλάχιστον 12 ώρες από το τελευταίο γεύμα.

Καθημερινά ο οργανισμός χρειάζεται ενέργεια, ικανή να καλύπτει τις διάφορες ανάγκες του Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει κάποιος πόση ενέργεια χρειάζεται ώστε να διατηρήσει το βάρος του.  Σταθερό σωματικό βάρος σημαίνει ότι το άτομο βρίσκεται σε θερμιδικό ισοζύγιο δηλαδή η θερμιδική πρόσληψη είναι ίση με τη θερμιδική απώλεια.

Το ποσό της ημερήσιας ενεργειακής δαπάνης (θερμίδες ανά ημέρα) διαφέρει κατά πολύ από άτομο σε άτομο.

Oι σημαντικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν το βασικό μεταβολισμό και, συνεπώς, την συνολική κατανάλωση ενέργειας είναι:

Φύλο: Οι γυναίκες έχουν 5-10% χαμηλότερο ΒΜ από τους άνδρες του ίδιου βάρους και ύψους
Μυϊκός ιστός: Παρατηρείται αναλογική αύξηση του ΒΜ όταν υπάρχει αύξηση του μυϊκού ιστού.
Ηλικία: Άμεσος συσχετισμός αλλά δυστυχώς αντιστρόφως ανάλογος.
Θερμοκρασία σώματος: Για κάθε αύξηση της θερμοκρασία του σώματός  κατά1 oC, ο ΒΜ αυξάνεται κατά 12%.
Κλίμα: Σε ψυχρό κλίμα η κατανάλωση ενέργειας είναι μεγαλύτερη σε ποσοστό 2-5%
Διατροφική κατάσταση: Σε περιπτώσεις παρατεταμένης νηστείας ο οργανισμός μειώνει τις ενεργειακές του απαιτήσεις με αποτέλεσμα τη μείωση του ΒΜ
Ορμονικοί λόγοι: Οι ορμόνες του θυρεοειδούς αδένα επηρεάζουν το ΒΜ
Πώς μπορώ να τον μετρήσω τον ΒΜ μου; Ο ΒΜ προσδιορίζεται μέσω άμεσης ή έμμεσης θερμιδομετρίας. Η άμεση θερμιδομετρία προϋποθέτει την μέτρηση με ακρίβεια της παραγόμενης θερμότητας ολόκληρου του σώματος χρησιμοποιώντας μεγάλα και τεχνολογικά πολύπλοκα μηχανήματα. Η έμμεση θερμιδομετρία καθορίζει τον μεταβολικό ρυθμό από το καταναλισκόμενο οξυγόνο του σώματος και αποτελεί τη μέθοδο που χρησιμοποιείται κατά το πλείστον.

Η μέτρηση του μεταβολισμού σας είναι εύκολη και γρήγορη. Απλά εισπνέετε και εκπνέετε κανονικά μέσα σε μία μάσκα για 10 – 15 λεπτά. Στο τέλος του τεστ θα μάθετε το ακριβές ποσό των θερμίδων που το σώμα σας καταναλώνει στη διάρκεια ενός 24ώρου καθημερινά για να συντηρηθεί.

Τι είναι οι Διατροφικές Ετικέτες;

Η διατροφική ετικέτα είναι η γλώσσα επικοινωνίας μέσω του κατασκευαστή/ παραγωγού και του καταναλωτή. Τι θα πρέπει να προσέχει κανείς πάνω σε μια ετικέτα τροφίμου;

Ενδεικτικές ημερήσιες προσλήψεις (ΣΗΠ): Πρόκειται για ένα σύστημα αναγραφής των ετικετών, με στόχο την καλύτερη και ευκολότερη ενημέρωση των καταναλωτών για ορισμένα θρεπτικά συστατικά με μια πρώτη ματιά.
Είναι ένα οδηγός που δείχνει το συνολικό ποσό που ενδείκνυται να προσλαμβάνεται ημερησίως από θερμίδες, πρωτεΐνες, σάκχαρα, λιπαρά, κορεσμένα λιπαρά, αλάτι, και φυτικές ίνες. Σκοπός της αναγραφής τους είναι να ορίσουν το ενεργειακό περιεχόμενο και την περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά των τροφίμων και των ποτών ώστε να βοηθήσει τον καταναλωτή να επιλέγει και γνωρίζει την συμβολή του τροφίμου που επιλέγει στην ημερήσια διατροφή του.

Επίσης συχνά αναγράφονται διάφοροι διατροφικοί ισχυρισμοί πάνω στα τρόφιμα, οι οποίοι χρησιμοποιούνται κυρίως για να παρουσιάσουν ότι τα προϊόντα έχουν ένα επιπρόσθετο χαρακτηριστικό όπως  «χαμηλό σε λιπαρά», «πλούσιο σε βιταμίνη C» ή «πλούσιο σε φυτικές ίνες» προς όφελος της υγείας του καταναλωτή.

Οι διατροφικοί ισχυρισμοί μπορεί να αποτελέσουν σημαντικό εργαλείο, βοηθώντας τον καταναλωτή να κάνει τι σωστές διατροφικές επιλογές, μπορεί όμως να είναι και παραπλανητικοί.

Όταν αναγράφεται στην ετικέτα ενός τροφίμου π.χ. "Χωρίς χοληστερίνη" αυτό σημαίνει ότι το προϊόν δεν περιέχει χοληστερίνη, αλλά μπορεί να περιέχει κορεσμένο (ζωικό) λίπος, κάτι το οποίο επίσης ανεβάζει την χοληστερίνη στο αίμα.
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται :

  • Στην περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά οξέα και χοληστερόλη των οποίων η αυξημένη κατανάλωση έχει συνδεθεί με κίνδυνο στεφανιαίας νόσου.
  •  Στην ποσότητα νατρίου (αλάτι) μιας και σχετίζεται με αύξηση της αρτηριακής πίεσης
  • Στις φυτικές ίνες οι οποίες είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργιά του εντέρου και αντιμετώπιση προβλημάτων δυσκοιλιότητας.

Είναι σημαντικό λοιπόν να γνωρίζει κανείς να διαβάζει και κυρίως να κατανοεί τις διατροφικές ετικέτες ώστε να γνωρίζει περισσότερα για τα τρόφιμα που καταναλώνει.

Πως μπορώ να μετρήσω το Δείκτη Μάζας Σώματος μου; (BMI)

Πως μπορώ να υπολογίσω τον Βασικό Μεταβολισμό μου; (BMR)

Πως μπορώ να μετρήσω την Περιφέρεια Μέσης / Περιφέρεια Ισχύου; (WHR)

End FAQ

Επικοινωνία

Ντενίκαρου Αθηνά
Διαιτολόγος - Διαιτολόγος
Δαγκλή 4, Καβάλα, Τ.Κ. 65 403
Τηλ. 2510 228 109
Κιν. 6976 879 099

Βρείτε τις συνταγές μας στο